Talerz zdrowego żywienia przed CHLO

Talerz zdrowego żywienia w sposób graficzny przedstawia zalecenia zdrowego żywienia (aktualne, opracowane w 2020 roku przez Narodowy Instytut Zdrowia Publicznego – PZH). W odróżnieniu od dotychczas przedstawianej Piramidy Zdrowego Żywienia obrazuje co jeść, ale też stanowi wskazówkę – w jakich ilościach i wzajemnych proporcjach. Warto powiesić jego grafikę na lodówce.

Co zyskujesz, układając produkty na talerzu taki sposób?
 – Twój posiłek ma szansę być odpowiednio zbilansowany,
– dostarczasz sobie różnych wartości odżywczych: pełnowartościowego białka, węglowodanów złożonych, zdrowych tłuszczów, błonnika, witamin i minerałów,
– właściwa jest ilość poszczególnych składników i z dużym prawdopodobieństwem kaloryczność jadłospisu.
 
 Jak się to ma do CHLO?
Trzeba pamiętać o tym, że stan odżywienia przed operacją powinien być możliwie jak najlepszy. Diety bardzo niskokaloryczne, restrykcyjne, eliminacyjne bardzo często są niewłaściwie zbilansowane i nie są dobrym pomysłem przed jakimkolwiek zabiegiem chirurgicznym. Warto postawić na taki sposób odżywiania, który nie będzie opierał się jedynie na restrykcji kalorycznej, ale dostarczy maksymalnej ilości wartości odżywczych.
Pacjenci przed operacją powinni opierać swój codzienny jadłospis o zalecenia zdrowego żywienia, w związku z tym warto wzorować się właśnie na talerzu zdrowego żywienia.
Po CHLO zalecenia zdrowego żywienia obowiązują nadal (w zmodyfikowanej formie i po uwzględnieniu pierwszych tygodni po operacji na diecie przejściowej – płynnej, półpłynnej, papkowatej/miękkiej rozgniatanej widelcem, aż do konsystencji stałej).
 
Z uwagi na mniejsze objętości spożywanych posiłków należy położyć szczególny nacisk na dostarczanie odpowiednich ilości produktów białkowych. W tym celu warto wzorować się na „talerzu bariatrycznym”, dedykowanym osobom po chirurgicznym leczeniu otyłości.
Podstawowa różnica jest taka, że talerz po CHLO będzie mniejszy a produkty białkowe trafiają na połowę talerza – tam, gdzie w talerzu zdrowego żywienia znajdowały się warzywa. Niepełną ćwiartkę talerza powinny wypełnić węglowodany złożone – w praktyce około 2 łyżki kaszy, ryżu lub makaronu, 1 ziemniak lub 1 kromka pieczywa. Warzywa – o ile będzie jeszcze na nie miejsce w żołądku, powinny zajmować nieco ponad jedną ćwiartkę (tutaj może pojawić się też trochę owoców). 

Leave a Comment

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *