Owoce jagodowe, do których zaliczamy m.in.: truskawki, maliny, porzeczki, poziomki, jeżyny, aronię czy borówki należą do najzdrowszych owoców. Są one źródłem cennych składników mineralnych, witamin oraz przeciwutleniaczy. Zawierają również rozpuszczalną frakcję błonnika, dzięki czemu zapobiegają zaparciom, obniżają poziom cholesterolu oraz chronią m.in. przed nowotworami jelita grubego. Przeciwutleniacze zawarte w owocach jagodowych opóźniają procesy starzenia się organizmu, „zmiatają” wolne rodniki obniżając tym samym ryzyko zachorowań na nowotwory. Owoce jagodowe występują sezonowo, warto więc je zamrażać, aby można było sięgnąć po nie w trakcie całego roku.

 

Truskawki: to owoce niskokaloryczne, dostarczające ok. 34 kcal/100g owoców. Charakteryzują się wysoką zawartością witaminy C. Są również źródłem niewielkich ilości żelaza, wapnia, fosforu, potasu, magnezu, oraz witaminy A, B1 i B2. Ponadto mają właściwości oczyszczające i odtruwające organizm. Polecane są zatem osobom, chcącym zrzucić zbędne kilogramy.

Maliny: są cennym źródłem przeciwutleniaczy, witamin oraz składników mineralnych (zawierają m. in. wapń, potas, magnez, żelazo).Mają działanie przeciwgorączkowe, przeciwzapalne oraz przeciwbakteryjne. Zawierają błonnik pokarmowy, który wpływa pozytywnie na pracę jelit.

Porzeczki: zwłaszcza czarne stanowią najlepsze źródło witaminy C, dzięki czemu stanowią naturalny środek zapobiegający przeziębieniom. Ponadto mają także działanie przeciwbakteryjne, przeciwzapalne oraz obniżają poziom cholesterolu całkowitego. Owoce czarnej porzeczki są zasobne w przeciwutleniacze i opóźniają tym samym procesy starzenia się organizmu.

Poziomki: podobnie jak maliny charakteryzują się wysoką zawartością przeciwutleniaczy. Tak samo jak inne owoce jagodowe zawierają znaczną ilość witaminy C. Mają zastosowanie w leczeniu chorób układu moczowego, ze względu na moczopędne działanie. Mają również działanie przeciwzapalne i przeciwkrwotoczne, a także blokują wchłanianie cholesterolu LDL.

Jeżyny: wspomagają pracę układu krążenia ze względu na obecne w nich antocyjany, błonnik oraz witaminę C. Mają silne działanie antynowotworowe, a także opóźniają proces starzenia się skóry. Mogą być doskonałym składnikiem diet odchudzających, ze względu na ich niską kaloryczność oraz zawartość błonnika.

Borówka: zwana „czarną jagodą”, to owoc zaliczany do grupy „superfoods”, która charakteryzuje się dobroczynnym wpływem na organizm. Ma dużą wartość odżywczą. Stosowana jest m.in. w terapii szkorbutu, infekcjach moczowych, a także przy schorzeniach wzroku. Zawiera różne polifenole oraz antocyjany.

Aronia: sok aroniowy jest bogaty w antocyjany oraz flawonoidy. Zalecany jest m.in. w przypadku nadciśnienia, nadczynności tarczycy czy infekcji dróg moczowych. Ze względu na zawartość przeciwutleniaczy może być także stosowany w diecie przeciwmiażdżycowej.

 

Podsumowując owoce jagodowe są cennym źródłem przeciwutleniaczy, witamin, błonnika oraz składników mineralnych. Mają dobroczynny wpływ na zdrowie, zapobiegają m.in. nowotworom, miażdżycy, infekcjom dróg moczowych, zaparciom. Ułatwiają również odchudzanie. Należy pamiętać, że wymienione powyżej korzystne właściwości dotyczą owoców świeżych, zjadanych na surowo w formie jak najmniej przetworzonej. Poza sezonem warto sięgnąć po mrożonki, które charakteryzują się prawie identyczną zawartością witamin i składników mineralnych, jak owoce świeże.

Sylwia Rząd