Jeżeli doskwierają ci objawy ze strony przewodu pokarmowego w postaci biegunki, bólu brzucha, nadmiernej produkcji gazów, wzdęć, nudności, uczucia przelewania być może przyczyną jest nietolerancja laktozy. Laktoza jest dwucukrem naturalnie obecnym w mleku i produktach mlecznych. Aby mogła zostać wchłonięta i wykorzystana przez nasz organizm musi zostać rozłożona przez enzym wytwarzany w jelicie cienkim – laktazę. Aktywność tego enzymu obniża się wraz z wiekiem, u niektórych osób do tego stopnia, że spożywana wraz z pożywieniem laktoza nie jest w pełni trawiona i dochodzi do jej fermentacji przez bakterie jelitowe co skutkuje przykrymi objawami. O wystąpieniu nietolerancji decydują czynniki genetyczne – w naszym kraju zaburzenie to rozpoznaje się u 7-37 % populacji, w Skandynawii jedynie u 2 % natomiast nawet do 70 % osób na południu Europy.

Postępowanie żywieniowe

Podstawowym postępowaniem w przypadku nietolerancji laktozy jest dieta eliminacyjna, czyli ograniczenie spożycia laktozy wraz z dietą do ilości nie powodującej objawów. Najczęściej nie oznacza to całkowitego wykluczenia mleka i produktów mlecznych z jadłospisu – większość osób dobrze toleruje ok. 12 g laktozy (ilość zawarta w 1 szklance mleka).

W tabeli pogrupowano różne produkty spożywcze pod względem zawartości laktozy:

Bez tytułu

  • Spożywaj fermentowane produkty mleczne (naturalne jogurty, kefiry, zsiadłe mleko, maślanki)
  • Produkty zawierające laktozę, zwłaszcza mleko spożywaj podzielone na niewielkie porcje w ciągu dnia i najlepiej z dodatkiem innego pokarmu
  • Możesz skorzystać z mleka o obniżonej zawartości laktozy (<1 g/100 ml) dostępnego w większych marketach lub sklepach ze zdrową żywnością
  • Zwiększ spożycie produktów bogatych w wapń innych niż mleczne: ryb z drobnymi ośćmi; nasion, np. maku, sezamu, słonecznika; migdałów; orzechów; nasion roślin strączkowych – fasoli, grochu, soczewicy, soi, ciecierzycy; suszonych owoców np. fig, moreli oraz warzyw: brokułów, kalafiora, brukselki, fasolki szparagowej, szpinaku, kapusty pekińskiej
  • Włącz do diety roślinne zamienniki mleka, np. napoje sojowe, ryżowe, migdałowe wzbogacone w wapń oraz tofu
  • Możesz rozważyć przyjmowanie enzymu laktazy w postaci kapsułek dostępnych w aptece łącznie z mlekiem i produktami mlecznymi
  • Uważnie czytaj etykiety, producenci żywności dodają laktozę do różnych produktów

Osoby z bardzo niskim progiem tolerancji laktozy powinny ograniczyć spożycie produktów zawierających nawet niewielkie ilości mleka lub jego przetworów, często nieoczywistych np. niektórych rodzajów pieczywa, płatków śniadaniowych, zup, sosów w proszku, koncentratów deserów oraz do przygotowania naleśników i ciast, margaryny, wyrobów cukierniczych, czekolady, wafli przekładanych masą z mlekiem w proszku, a także leków których podstawowym składnikiem jest często laktoza.

N. P.