CO DIETA MA WSPÓLNEGO Z PŁODNOŚCIĄ?

Okazuje się, że wiele. Naukowcy zajmujący się badaniem kobiecej płodności (Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.  NHS II – The Nurses’ Health Study II) wskazują, że nasz styl życia w tym sposób odżywiania istotnie wpływa na możliwość poczęcia potomstwa.

 

JEŻELI CHCESZ POPRAWIĆ SWOJE MOŻLIWOŚCI ROZRODCZE:

  • Dbaj o utrzymanie masy ciała w normie (sprawdź swój BMI Body Mass Index – wskaźnik masy ciała korzystając ze wzoru podanego poniżej). Nieprawidłowa masa ciała, zarówno zbyt niska (BMI niższy niż 20 kg/m2) jak i zbyt wysoka (BMI równy lub wyższy niż 25 kg/m2) oraz niska aktywność fizyczna zwiększają ryzyko wystąpienia zaburzeń płodności. Pewna ilość tkanki tłuszczowej w ciele kobiety jest niezbędna do zachowania cyklicznej aktywności jajników. Najlepiej, jeśli wskaźnik BMI mieści się w zakresie 20-24,9 kg/m2.
                BMI = masa ciała (kg) : wzrost (m) x wzrost (m)
Niedowaga < 18,5
Prawidłowa masa ciała 18,5 – 24,9
Nadwaga 25 – 29,9
Otyłość I stopnia 30 – 34,9
Otyłość II stopnia 35 – 39,9
Otyłość III stopnia (olbrzymia) > 40

np. jeśli ważysz 70 kg przy wzroście 165 cm, Twój BMI wynosi 25,7 kg/m2 i sugeruje nadwagę

  • Zwiększ spożycie produktów węglowodanowych bogatych w błonnik pokarmowy, np. gruboziarnistych kasz, pełnoziarnistych makaronów, brązowego ryżu, pieczywa razowego lub pełnoziarnistego, naturalnych płatków bez dodatków smakowych, polew i posypek np. owsianych, otrębów, zarodków pszennych. Ogranicz natomiast słodkie desery, słodycze i przekąski np. krakersy, chrupki, napoje gazowane, przetworzone płatki zbożowe oraz jasne pieczywo i drożdżówki.
  •  Unikaj przetworzonej żywności i żywności fast food np. sosów i zup w proszku, kostek rosołowych, krakersów, ciastek i herbatników, batonów, ciast produkowanych przemysłowo, półproduktów, np. paluszków rybnych, mrożonej pizzy.
  • Ogranicz spożycie mięsa czerwonego i drobiu na korzyść produktów roślinnych będących dobrym źródłem białka, błonnika pokarmowego, witaminy E oraz składników mineralnych np. suche nasiona roślin strączkowych (soczewica, fasola, groch, bób, ciecierzyca/cieciorka), orzechy i migdały, napoje roślinne tzw. „mleko” sojowe, migdałowe, ryżowe lub tofu.
  • Spożywaj pokarm będący źródłem dobrych tłuszczów: ryby, orzechy, migdały, nasiona np. słonecznika, siemię lniane, sezam i pestki np. dyni, awokado, olej rzepakowy i oliwę z oliwek.
  • Unikaj odtłuszczonych produktów mlecznych i tzw. „light” których skład nie sprzyja płodności. Wybieraj mleko o zawartości tłuszczu 2 %, naturalne jogurty, kefiry, maślanki, zsiadłe mleko, półtłusty twaróg.
  • Spożywaj różnokolorowe warzywa i owoce (minimum 3 porcje warzyw i 2 porcje owoców dziennie). Wybieraj zwłaszcza: jagody, borówki, maliny, truskawki, jeżyny, porzeczki, żurawinę, winogrona, brzoskwinie, morele, kukurydzę, pomidory, szpinak, kapustę, sałatę, zielony groszek, jarmuż, brukselkę, brokuły, buraki, czerwoną paprykę, marchew oraz czosnek i cebulę.
  • Unikaj dymu tytoniowego, alkoholu i nadmiernych ilości kawy (powyżej 2-3 filiżanek dziennie).

Więcej informacji w:

  1. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: Diet and lifestyle in the prevention of ovulatory disorder infertility. Obstet Gynecol, 2007; 110: 1050-1058
  2. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: Dietary fatty acid intakes and the risk of ovulatory infertility. Am J Clin Nutr, 2007; 85: 231-237
  3. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: Protein intake and ovulatory infertility. Am J Obstet Gynecol, 2008; 198: 210.e1-210.e7
  4. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: A prospective study of dietary carbohydrate quantity and quality in relation to risk of ovulatory infertility. Eur J Clin Nutr, 2009; 63: 78-86
  5. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: A prospective study of dairy foods intake and anovulatory infertility. Hum Reprod, 2007; 22: 1340-1347
  6. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: Iron intake and risk of ovulatory infertility. Obstet Gynecol, 2006; 108: 1145-1152
  7. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: Use of multivitamins, intake of B vitamins, and risk of ovulatory infertility. Fertil Steril, 2008; 89: 668-676
  8. Chavarro J. E., Rich-Edwards J. W., Rosner B. A. i wsp.: Caffeinated and alcoholic beverage intake in relation to ovulatory disorder infertility. Epidemiology, 2009; 20: 374-381

N. P.